Kuvaa ei löytynyt

Rutiinit

Syksy on monille töihin, harrastuksiin ja muihin rutiineihin palaamisen aikaa. Ihmiset toimivat suurimman osan päivästään automaatilla ja hyvä niin, sillä tämä säästää aivokapasiteettia tärkeämmille asioille. Silloin tällöin on kuitenkin ihan hyvä katsastaa omat rutiininsa. Onko jokin päälle jäänyt tapa täysin turha tai jopa haitallinen? Mitä jos kehittäisi jonkin uuden ja hyödyllisen rutiinin?

Koronatilanne koettelee monien rutiineja ja joidenkin työ- ja vapaa-aika ovat saattaneet suurestikin mullistua. Tämä aika kannattaa nähdä mahdollisuutena luoda uusia, terveellisiä, toimivia ja ekologisia rutiineja. Ja ehkä myös luopua joistakin vanhaksi käyneistä tavoista.

Luovu vanhoista haitallisista tavoista

Tuleeko sinun lysähdettyä sohvalle töiden jälkeen ja jäätyä siihen loppuillaksi? Mitä jos menisitkin töistä suoraan lenkille tai muuhun harrastukseen! Ostatko aina kaupan kassan vierestä herkkuja? Auttaisiko kaupan vaihto haitalliseen rutiiniin tai helpottaisiko ruokatottumuksien vaihtaminen mielitekoja? Tutki kriittisesti omia rutiinejasi ja ole rehellinen itsellesi niistä. Jokainen ihminen tekee asioita helpottaakseen omaa arkeaan, ja se on täysin sallittua, mutta oletko punninnut oikopolkujesi seuraukset tarkkaan?

Älä opettele huonoja rutiineja

Älä opettele huonoja rutiineja silloinkaan, kun ”kaikki muutkin tekevät niin”. Älä laita kourallista hoitoainetta hiuksiisi, vaikka mainoksissa tehdään niin. Liiallisesta läträämisestä ei ole mitään hyötyä, vaan ylimääräinen tuote huuhtoutuu heti pois ja saastuttaa vesistöjä. Sen lisäksi, että tarkastelet omia rutiinejasi kriittisesti, älä suoralta kädeltä hyväksy tapoja, joita sinulle yritetään myydä helppoina keinoina saavuttaa jotakin. Ota selvää asioista esimerkiksi ostopäätösten takana.

Kohti omia tavoitteita

Opettele uusia, rakentavia rutiineja! Oletko aina halunnut oppia uuden kielen? Osta oppikirja tai lataa jokin hauska appi puhelimeen ja tee tehtäviä viisi minuuttia joka päivä lounaan jälkeen. Venyttelyn aloittaminen tuntuu hankalalta, mutta mitä jos valitsisit vain yhden, mukavalta tuntuvan liikkeen, jonka teet joka ilta ennen nukkumaan menoa? Kun yhden liikkeen venyttelystä on jo tullut rutiini, voi siihen helpommin lisätä toisen ja myöhemmin kolmannen liikkeen.

Yksi kaikkien puolesta

Rutiinimme vaikuttavat paitsi omaan elämäämme, myös ympäristöömme. Suurin osa pienistä ja suuremmistakin ekoteoista on vain rutiineja. Monet herkut ja ruoat, jotka ovat syöjällensä epäterveellinen rutiini, ovat usein myös epäekologinen teko. Mainokset ja yritykset eivät aina ole ympäristön puolella, joten suhtaudu kriittisesti myös niihin, jotka yrittävät myydä ”ekologisempia” ratkaisuja. Kehitä omat ekorutiinisi itse ja omaan arkeesi sopiviksi. Jos tuntuu vaikealta aloittaa, aloita pikkuhiljaa. Ota viikkoon yksi kasvisruokapäivä, aloita jonkin jätemateriaalin lajittelu erikseen ja lisää myöhemmin lajitteluastioita tai hanki seuraava tavaraostos käytettynä. Kun ekologisemmasta arjesta tulee rutiinia, alkavat vanhat tavat tuntua uskomattoman työläiltä, sillä loppujen lopuksi on kyse vain siitä, mihin olemme tottuneet.

Emmi

Arki-ihminen